FAQ (Frequently asked questions)
OFF (Ofta frågade frågor)



Bakrutor
Plastbakrutan på min cabbe har spruckit – fixar ni det?
Jajamensan. På de flesta amerikanska cabbar och t ex Peugeot 205 är bakrutan ett separat stycke och kan bytas utan att själva toppen behöver bytas. Bilar som det går bra att ta loss rutdelen på är bl a MGF uch Mercedes R129. På äldre BMW, Mercedes och Fiat är plastbakrutan sydd/svetsad och då måste suffletten av från ställningen för att vi ska kunna sy i en ny ruta. Det blir i regel billigare än att byta hela cabben men det kräver vid båda varianterna att den är i mycket gott skick för att det skall vara ekonomiskt försvarbart. Att plastrutan spricker kan vara ett tecken på att det börjar bli dags för cabbyte. På nyare BMW, Peugeot och Porsche (efter 1991) sitter rutan med ett slags blixtlås och kan då i det flesta fall bytas på någon timme. Audi 80 har också blixtlås men kräver korkat nog en jigg för att kunna monteras vilket medför att vi inte kan utföra installationen på ett prismässigt fördelaktigt sätt. Se även nästa fråga.
Plastbakrutan på min BMW E30 har spruckit – fixar ni det?
Problemet här ligger inte i momentet att sy i en ruta, det är relativt enkelt. Suffletten måste demonteras från ställningen för att vi ska kunna sy i en ny ruta. Det finns inget annat trick eller genväg att fästa rutan än att stoppa in suffletten i symaskinen, och våra maskiner är för små för att ställningen också skall få plats ;-) . Det är här problemen börjar:
1# Suffletten är benhårt limmad vid ställningen och lossnar inte utan milt våld, vilket bl a medför att:
2# Bågbanden lossnar, och måste då sys tillbaka, dessutom helst i de befintliga stygnhålen!!!
3# Sömmarna går upp mer eller mindre av sig själva då de i princip har multnat. Ett tecken på detta är när de är blekta, grå-vita.
4# Suffletten rämnar på diverse ställen p g a åldersskörhet, och måste då följdaktligen lagas på dessa ställen, i värsta fall måste nytt sufflettmaterial fällas in. Detta medför självklart mer tidsåtgång som vi måste debitera.
Det blir i regel något dyrare att byta hela cabben men är inte suffletten i mycket gott skick är det inte ekonomiskt försvarbart. Att plastrutan spricker som regel ett tecken på att det är dags för cabbyte. På nyare BMW E30 (91-93) sitter rutan med ett blixtlås och kan då i det flesta fall bytas på någon timme.
Plastbakrutan på min BMW E36 (& Z3) har spruckit – fixar ni det?
Att plastrutan spricker som regel ett tecken på att det är dags för cabbyte. Men på BMW E36 och Z3 sitter rutan med ett slags blixtlås och kan då i det flesta fall bytas på någon timme. Vi debiterar 1.450:- för arbetet, rutan handlar du hos oss.
Glas- bakrutan på min Cadillac är hel men vinylen runt om är kass, har ni ny vinyl (gäller även andra bilar där glasrutan är svetsad i cabmaterialet, och där bakrutestycket är en separat del av suffletten, t ex GM 61-76, Mustang, LeBaron, Stratus/Sebring m fl)?
Nä, det funkar inte så. På de flesta amerikanska cabbar är bakrutan som sagt ett separat stycke. Själva glaset är dock "svetsat" i den omkringliggande sufflettväven med hjälp av specialmaskiner. Dessvärre hjälper det oss inte att bara ha glasrutan, för vi kan ändå inte få den att fästa i vinylen. Se även nästa fråga:
Glas- bakrutan på min SAAB 900/9-3 (gäller även andra bilar där glasrutan är svetsad i cabmaterialet, t ex BMW E46,) har släppt i nederkant, kan ni limma det?
Nej, som sagt, glasrutan är "svetsad" i den omkringliggande sufflettväven med hjälp av specialmaskiner och ett speciellt häftämne. Vi har inga limmer som fäster mot glaset.

Ej i listan
Min bil finns inte i er lista!?
Nya tillkommer ständigt. Men det finns vissa vi inte har färdiga till, men då kan vi ju alltid sy en!

Hardtoppar
Har ni hardtoppar?
Nej. Vi har dessutom en åsikt i det fallet: Har du valt en öppen bil så blir det ju en jättekompromiss att sätta på en hardtop! Suffletten mår dessutom inte bra av att ligga nedfälld under längre tidsrymder.

Inredningar
Min inredning är missfärgad och sprucken, vad gör man vid det?
Vi kan ju färga skinnet. Det går att måla i vilken fär du vill! Och det blir både snyggt och hållbart. Ett häpnadsväckande resultat! Den här bilen har vi lackat inredningen på! Skall du byta färg är det bäst att gå från ljust till mörkt. För lättare nedsmutsning och slitage har vi botemedel här.
Lagar eller ändrar ni i en befintlig skinninredning?
Japp! Det är kanske det vardagligaste arbetet vi utför, reparerar, byter och fäller in bitar i inredningar.
En söm har gått i min skinninredning, fixar ni det?
Japp! Men tänk på att få det lagat så snabbt som möjligt. Skinnet tar nämligen snabbt formen av det "nya" läget och redan efter någon månad kan det bli svårt att få ihop det till ursprungligt utseende igen.
Har ni även "färdiga" inredningar till USA- bilar?
Ja, till vissa bilmodeller. Men ta det det där med "Färdig" med en nypa salt. Man kan säga att det är 100% fel det man beställer från USA! Sen varierar klart graden av felaktigheter till allt ifrån fel material till bara ändringssömnad. Det krävs oftast oerhört mycket arbete för att få dom att sitta snyggt. Tänk t ex på att skummet i dina säten i regel måste fixas till på något sätt. Ibland är de färdiga satserna så usla så att det i slutänden kostar mer med en "färdig" inredning än att sy nytt med originalmaterial!

Kostnad
Vad kostar en skinninredning till min bil?
Ska vi sy den från scratch så kostar det från ca 25.000:- och uppåt. Exaktare pris när du valt skinn och vi gemensamt tittat på inredningen. Ett billigare alternativ kan vara våra färdiga satser. Skinn går också att ersätta med vinyl (konstläder) och då blir det naturligtvis lägre priser.
Till min bil kostade skinn under 10.000:- extra när den var ny, varför är ni så dyra?
Vad säger man? Ett bilsadelmakeri är inget snabbköp. Vi producerar inte på löpande band. En skinninredning från oss är en exklusiv produkt, ett hantverk där du själv är med och påverkar och bestämmer slutresultatet med skinn som ligger kvalitetsmässigt skyhögt över det hos de serieproducerade inredningarna.
Vad kostar ett vinyltak till min bil?
Vi delar upp det i tre delar: Material o sömnad, Avmontering och påmontering. Givetvis skiljer det lite från bil till bil, och materialval. Men ett riktmärke är ca 3.000:- per del. Vi ligger granne med en billackerare om det skulle visa sig vara problem (med t ex rost) undertill.
Vad innebär "ekonomitopp"?
Bakrutan på den toppen sitter fast i suffletten och är inte öppningsbar som originalsuffletten. Detta förenklar tillverkningsprocessen och den blir därför billigare att producera. Dock är det samma vinyl och rutmaterial så det är inte där ordet ekonomi kommer in!

Småhål och sprickor
Jag har några småhål i suffletten. Lagar ni så´nt ?
Ja och Nej: Ja, vi har kunnandet och sufflettväven på metervara, men praktiska skäl gör att det sällan bär sig. Ska vi byta delar av suffletten måste den demonteras från ställningen försiktigt för att kunna återmonteras. Många gånger är det näst intill omöjligt eftersom cabben är stenhårt limmad på ställningen. När vi normalt byter cabbe så åker den gamla av i en rasande fart och i trasor för att hålla nere monteringstiden och därmed kostnaden. Små torrsprickor sägs gå att laga med vinylgolvslim, inget vi har prövat och tilläggas skall att om bärväven på vinylen har rämnat så får det anses som en temporär åtgärd.
Min Golf (även Escort, Peugeot 205 m fl) har sprickor i cabben och jag skall byta den. Måste jag byta stoppning och innertak också??
Både nja och njä, innertak och stoppning behöver man normalt inte röra. Stoppningen far dock illa om du kör med hål i suffletten för länge och vi har sett en del bilar med rutten stoppning. Ett exempel nedan, en Golf -85 importerad från Californien, och där skall det ju vara torrt!
Stoppning på en 85:a Golf som mer eller mindre ruttnat p g a att ägaren kört med ett hål i suffletten för länge.
Jag har en Chrysler LeBaron från 93, och där är redan slitskador. Vad gör man åt det?
Det är ett återkommande problem på alla LeBaron mellan 1987 & 95. Som tidigare nämnts är det sällan det bär sig att reparera hål. Men med våra LeBaron suffletter medföljer det ett kit med "glidskenor" som kraftigt reducerar ställningens nötande mot suffletten.

Montering
Kan jag montera suffletten själv?
En fråga som är omöjlig att svara på. Hur händig är du? Hur god tid har du på dej? Vilka verktyg har du tillgång till? Cabben kräver aldrig sömnad och sällan specialverktyg men på de flesta orter är det bilsadelmakaren som byter cabbar även åt de stora bilfirmorna och det säger väl en del. Men är du normalhändig, och ger dej fan på det och tar god tid på dej så varför inte?!
Ingår det monteringsinstruktioner?
Till en del suffletter gör det det, bl a Miata och Mercedes, men du får ringa hit så ofta du vill!!! Telefonsupport ingår i köpet.
Jag bor långt ifrån er och tycker det blir besvärligt, hur gör jag?
Vi rekommenderar gärna en kunnig och rutinerad sadelmakare nära dej! Se även vår lista med auktoriserade montörer: lista
Jaha, det var vad som var kvar av stoppningen.... (Maserati BiTurbo -86)
Vad kostar en cabmontering ?
Vi debiterar timtid efter fasta tariffer. Varje bilmodell har en given timtid och de flesta moderna bilar ligger mellan 6 och 10 timmar i monteringstid (t ex Golf I o III:  7tim, Escort I: 8 tim). Vår timdebitering är 725:- inkl moms.

Ombyggning till cab
Bygger ni om min bil till cabriolet?
Nej, vi håller oss till mjukvaran: sufflettyget. Se även nästa fråga:

Skötsel
Nu ska jag ställa undan bilen för vintern, vad skall jag då tänka på?
Rengör suffletten innan så inte skiten gror in. Låt suffletten vara uppfälld. Det är dess naturliga läge, då undviker du sprickor och krympning.
Hur sköter jag min sufflett?
Se ovanstående fråga till att börja med. Oavsett vad du har för material i din sufflett så rekommenderar tillverkarna att du undviker all form av avfettningsmedel samt bilvax.
Vad det gäller vinylsuffletter så handlar det om vad du INTE ska ha på snarare än vad du ska ha på. Du kan använda flera av de vinylglansmedel som finns på marknaden. När du tvättar skall du använda en mild såplösning. Ljusa suffletter får ofta färgförändringar i materialet som inte går att tvätta bort.
Tygsuffletter skall impregneras löpande, dock håller originalimpregneringen ganska länge. F n kan vi tyvärr inte erbjuda något impregneringsmedel. Även här skall du använda en mild såplösning när du tvättar. För plastrutor gäller det att använda rikligt med vatten för att undvika repor.

Tätningsproblem
Jag har lite problem med läckage, vad gör man åt det?
Det är väldigt sällan själva suffletten som läcker, sök istället problemet i gummilisterna på ställningen. Här nedan visas ett exempel på skillnad på en ny och en gammal gummillist. I detta fallet en Golf -87:a, vindruteramen.
Viss skillnad mellan ny o gammal Golflist

Suffletter
Jag funderar på att kapa taket, kan ni sy en specialsufflett?
Vi syr tygtak till vad du vill. Kravet är dock att du har en fungerande ställning. Det är sällan själva trasan som vållar problem, snarare blir det dyra/svåra/omständiga att styva upp bilen när den blivit av med taket. även att få en fällningsmekanism/ställning att fungera. Begagnade ställningar är dyra och svåra att hitta. En god regel är: finns bilen som cabriolet: köp en sådan och gör i ordning den istället, det blir garanterat billigare och enklare! Det låter kanske lite negativt, men ingen uppskattar en välgjord, hembyggd cabbe mer än vi. Vi vill bara förbereda dej på jobbet som väntar!
Det finns olika tyg- sufflettmaterial, vilket skall jag välja?
I de flesta fall är bilens originalmaterial att föredra, Miata har t.ex. riktigt hygglig kvalitet, men många tycker att tyg är snyggast. I det senare fallet så får man dock en sufflett som måste skötas lite mer noggrannt för att behålla sin fräschör. Vi tycker ju att Sonnenland, det tyska materialet, är det klart bästa. Utseendemässigt är det mycket likt de amerikanska eller engelska men skillnaden visar sig tydligt efter några år. Sonnenland kostar mer och t ex är BMW E36 fr-94 utrustad med det amerikanska tyget av, förmodligen, budgetmässiga skäl. Numera är det dock svårt att tala om Sonnenland generellt, det finns sonnenland Plus, till Mercedes R129, Sonnenland A5 till Porsche Boxster m fl, d v s att cabväverna är anpassade för att passa varje bils speciella krav.

Du kan säkert hitta billigare cabbar än hos oss, vanligt är t ex att man får USA- tillverkade suffletter till bl a Porsche och Mercedes i riktigt usel kvalitet. Vi har ansträngt oss att leta upp cabbar i bästa kvalitet och hittar du en sufflett billigare än hos oss så: kolla kvalitén!

Det finns olika vinyl- sufflettmaterial, vilket skall jag välja?
I de allra flesta fall är ju respektive bils originalmaterial att föredra även om vinylerna är väldigt lika i egenskaperna. I fallet Ford Escort anser vi dock att original materialet är något för tjockt och kan bidra till sprickor i förtid. Just tjockleken var ett av skälen till att det material som tidigare var original på många USA-bilar, slopades för några år sedan. Här har det ersatts av "KV" som ser likadant ut, sedan finns även "EV" är en ny typ av vinyl som är mycket starkare.
När jag köper en sufflett, följer hela ställningen med?
Nej. Vi byter själva tyget/vinylen. Det är sällan det är något fel på själva ställningen. Hos vissa bilföretag så ger dom dej priset på en komplett cabställning sufflett och hela middevitten. Hos Mercedes kostar t ex en komplett R129 ca 60.000:- !!! Vi tar ca 20.000:-.
Hur funkar topparna med glasruta?
Bakrutan på den ena toppen sitter fast i suffletten och är inte öppningsbar. Rutan fäller ned själv med hjälp av remmar som onteras vid installationen. Den andra varianten har öppningsbar bakruta, precis som originalsuffletten, men där måste man göra sig omaket att "lägga" ned rutan för hand.
Vad finns det för färger att välja på?
Bakrutan på den ena toppen sitter fast i suffletten och är inte öppningsbar. Rutan fäller ned själv med hjälp av remmar som onteras vid installationen. Den andra varianten har öppningsbar bakruta, precis som originalsuffletten, men där måste man göra sig omaket att "lägga" ned rutan för hand.

Övrigt
Sätesvärmen är kass i min bil, lagar ni det?
Japp! Vi säljer även universal värme element.
Var var det nu allt skulle sitta?
Syr ni rattar?
Jajamensan! Priset beror givetvis på hur stor den är. Men räkna med mellan 3- 5.000:-, det är ett hantverk som tar en dag i anspråk!.
Syr ni MC-sadlar?
Visst! Även mopedsadlar, i skinn eller konstläder, precis som du vill. Priser mellan 1.000:- &  5.000:- där den billigaste är en liten, enkel, sadel och den dyraste en avancerad skinnsadel.
Konstläder, vinyl, PVC, galon... Vad heter det egentligen?
Vävplast är väl den riktiga benämningen. Det finns massor av olika typer lämpade för olika ändamål, t ex innertaksvinyl som är lätt och tunn, sätesvinyl som är lite kraftigare. Även sufflettväv i vinyl är ju vävplast, men med "tuffa" egenskaper och väldigt lite "sträck". Gammaldags pegamoid är närmast att jämföra med sufflettväv.
Hur mycket är en löpmeter?
En löpmeter är 1 meter av materialet, inkluderat bredden. Man räknar alltså bara den mängd man mäter av från rullen, bredden på materialet får du så att säga på köpet. De flesta av våra material säljes så, undantaget är mattor som säljes per kvadratmeter. Beställer du 2 meter matta som är 150 cm bred så blir det alltså 2 x 1,5 = 3 kvadratmeter.